SZERKESZTÉS ALATT
Aligha akadhat a civilizált világon olyan ember, aki ne ismerné jellegzetes, pince mélységû hangját, melyen ma már bátran ki lehet jelenteni, generációk nõttek fel. Karrierjét véletlen események indították be, de ezekrõl késõbb.
Christopher Anton Rea, 1951. március 4-én látta meg a napvilágot, az angliai Middlesbrough-ban, egy kilenc tagú családban, olasz apától és ír származású anyától. Apja (Camilio Rea), bátyjával együtt egy fagylalt üzem tulajdonosai és 21 kávézót üzemeltetnek.
A kezdetek
Az ifjú Chris Rea viszonylag késõn kezdett a zenével foglalkozni. 19 éves korában, amikor az Eagles gitárosát hallotta játszani, elhatározta, hogy kell neki egy ilyen hangszer. 22 éves volt, amikor megvette elsõ gitárját. Tehetsége hamar megmutatkozott. Eredetileg bal kezes lévén, magtanult jobb kézzel gitározni. Kisebb együttesek is szívesen látták, és itt egy véletlen folytán derült ki, hogy igen jó énekhanggal áldotta meg a sors. Történt egyszer egy fellépés alkalmával, hogy a csapat énekese megbetegedett, így Rea ugrott be a helyére. Páratlan hangjával nagy sikert aratva. 1973-ban csatlakozott a Magdalena együtteshez, David Coverdale helyére (aki késõbb a Whitesnake formációt megalapította), mely nem sokkal ezután Beautyfull Loosers néven futott tovább. Alig egy év elteltével Chris Rea kislemez felvételi lehetõséget kapott a Magnet Records jóvoltából, és innen indult máig sikeres szóló karrierje.
Szólistaként
1974-ben jelent meg elsõ szólója So Much Love címmel. Az elsõ saját album 1978-ban jelent meg ,,Whatever Happened To Benny Santini?” címen, melyet Elton John producere; Gus Dudgeon adott ki. Az albumon szereplõ elsõ kislemez a Fool (If You Think It's Over), óriási siker lett az Egyesült Államokban rögtön slágerlisták élére ugrott, és a Billboard Hot 100-as lista 1. helyéig meg sem állt. Ezt a slágert, az év dalának jelölték a Grammy-n, de alul maradt Billy - Joel Just the Way You Are címû zenéjével szemben. Mint a legtöbb ekkoriban megjelent Rea kislemez, ez sem jelet meg elsõ kiadásban az UK Singles Chart-on, majd csak a 78-as év végén, egy újra kiadott formában, amivel a 30. helyet tudta elérni. Az ezt követõ kislemezei nem arattak túl nagy sikert, és úgy tûnt Chris Rea egyslágeres elõadóként fog elsüllyedni a zeneipar tengerében.
1982-es évre, Chris Rea és lemezkiadójának kapcsolata koránt sem volt felhõtlennek nevezhetõ. A negyedik albumnak már címet sem adtak, így egyszerûen csak Chris Rea néven jelent meg. 1983-ban annyira érdektelenné vált a lemezcége számára, hogy Rea a saját maga által felvett nyers demo felvételeket jelentette meg, mint 5. album. Az album a Water Sign nevet kapta (valószínûleg Chris Rea horoszkópját jelöli), mely meghozta számára az áttörést az öreg kontinensen. Több mint 500 000 példányban értékesítették néhány hónap alatt, és az egyik kislemez a I Can Hear Your Heartbeat Európában bekerült a Top 20-as slágerek közzé.
A Water Sign sikerét látva, Chris Rea az európai turnékra összpontosította figyelmét, óriási arénákban lépett fel, és jelentõs rajongótábort toborzott. A 80-as évek közepétõl olyan albumok születtek a nevével fémjelezve, mint az On The Beach (1986) és a Dancing with Strangers (1987), olyan slágereket tartalmazva, melyeket máig hallhatunk a rádiókban. 1987-ben a Dancing with Strangers turnén stadion méretû helyszíneken, teltházas koncerteket láthatott a közönség, Chris Rea a Wembley Arenában kétszer is fellépett.
A következõ album a New Light Through Old Windows, egy válogatás album volt a régi számokkal.1989-es évben született a legnagyobb slágere, a Road to Hell. Az Egyesült Királyságban rögtön az a slágerlisták 1. helyére ugrott , (érdekes módon az USA-ban csak a 107.helyet érte el) és az egyik legkeresettebb énekessé tette.
A Road to Hell egy kétfelvonásos dal. Melyet az énekes szülõvárosa inspirált. A pokolba vezetõ út Rea elõadásában nem más, mint egy erõszakos és „túlcivilizált” világ, ahol az ember feladja önmagát, hogy meggazdagodjon.
Chris Rea olyan zenész, aki mások dalain sosem gyakorolt, a saját világábóltúláradó dallamok foglalják le ma is. Zenei repertoárjában mindig iskiemelkedtek az önéletrajzi ihletésû dalok. Úgy érezte, minden nõnek írnia kelldalt, akikhez csak gyengéd szálak kötik, így született többek között a StainsbyGirls, a Josephine és a Julia. Az elsõ dalt Chris a feleségéhez, Joanhoz írta, amásik kettõt pedig egy huszonnégy, illetve tizenkilenc éves ifjú hölgyhöz – õkaz édesapjukként tekintenek „Reá”. E dalok máig hallható bizonyítékai, hogy azenésznek a slágerlistákra kerüléshez pimasz módon több esetben elegendõ voltcsaládtagjaihoz írt vallomásait közzé tenni. „Igazán szeretem a feleségem, sazon vagyok, hogy jó legyek a családomhoz. És ezt nem csak mondom – állítja Rea.– Tudom, hogy a nyolcvanas évektõl kezdett ez trendivé válni, és a szakmában sokfickó mondja, »normális pasas vagyok, harmonikus családi életet élek« s a többi.Azon kevesek közé tartozom, akiknek a szájában ez nem hazugság. Szükségem vanrájuk, ezért egyszerûen hazamegyek.” Rea életének legnehezebb idõszaka a StonyRoad címû album megkomponálásához vezetett, amelyet egyfajta életrajzi utazásnaktart: „Ez minden, ami Chris Rea valaha is volt: egy ember, aki az élet kövesútján tovatáncol.” A zenész játékstílusa nem szorítkozik az õserõbõl végzett húrtépésre; ír módjánmély érzéssel, ugyanakkor olaszos könnyedséggel siklanak elõ a hangok agitárjából. Dalait áthatja a vágyódás valami szép, jó és tökéletes felé – amit ahangok jobban kifejeznek, mint a szavak. Muzsikájából leginkább derûs és csendesszemlélõdés árad – a melankolikusabb dalokért valószínûleg a brit-szigeteken anapfényes napok botrányosan alacsony száma is felelõs. Ezzel együtt amegszelídített rockzene elõtt megnyílnak a kapuk ott is, ahol a „nyugatikultúra” nem kifejezetten kívánatos. Rajongói több ízben könyörögtek már Reának,hogy tartson koncertet például Indiában, Kínában, sõt Iránban is. Ennek ellenérea gitármûvész továbbra is az öreg kontinenst tekinti hivatása színhelyének. Azidei két hónapos turné állomásai között is csak európai városok szerepelnek. A férfi a koncertjein kívül csakForma–1-es versenyekre jár hozzánk – ez a másik szenvedélye a zene mellett. „Aztgondolom, az embereknek még mindig szükségük van a zenére… a tartalmas zenére,amiben van egyéniség és szellem” – nyilatkozta az Origónak.
Forrás: hetek.hu
A Chris Reával készült interjúért
katt ide! |
Whatever Happened to Benny Santini? (1978) |
---|
| 1. | Whatever Happened to Benny Santini? | 2. | The Closer You Get | 3. | Because of You... | 4. | Dancing with Charlie | 5. | Bows and Bangles | 6. | Fool (If You Think It`s Over) | 7. | Three Angels | 8. | Just One of Those Days | 9. | Standing in Your Doorway | 10. | Fires of Spring |
|
Deltics (1979) |
---|
| 1. | Twisted Wheel | 2. | The Things Lovers Should Do | 3. | Dance! (Don`t Think) | 4. | Raincoat and a Rose | 5. | Cenotaph/Letter from Amsterdam | 6. | Deltics | 7. | Diamonds | 8. | She Gave It Away | 9. | Don`t Want Your Best Friend | 10. | No Qualifications | 11. | Seabird |
|
Tennis (1980) |
---|
| 1. | Tennis | 2. | Sweet Kiss | 3. | Since I Don`t See You Anymore | 4. | Dancing Girls | 5. | No Work Today | 6. | Every Time I See You Smile | 7. | For Ever And Ever | 8. | Good News | 9. | Friends Across the Water | 10. | Distant Summers | 11. | Only With You | 12. | Stick It |
|
Chris Rea (1982) |
---|
| 1. | Loving You | 2. | If You Choose to Go | 3. | Guitar Street | 4. | Do You Still Dream? | 5. | Every Beat of My Heart | 6. | Goodbye Little Columbus | 7. | One Sweet Tender Touch | 8. | Do It for Your Love | 9. | Just Want to Be with You | 10. | Runaway | 11. | When You Know Your Love Has Died |
|
Water Sign (1983) |
---|
| 1. | Nothing`s Happening by the Sea | 2. | Deep Water | 3. | Candles | 4. | Love`s Strange Ways | 5. | Texas | 6. | Let It Loose | 7. | I Can Hear Your Heartbeat | 8. | Midnight Blue | 9. | Hey You | 10. | Out of this Darkness |
|
Wired to the Moon (1984) |
---|
| 1. | Bombollini | 2. | Touché d`Amour | 3. | Shine, Shine, Shine | 4. | Wired to the Moon | 5. | Reasons | 6. | I Don`t Know What It Is But I Love It | 7. | Ace of Hearts | 8. | Holding Out | 9. | Winning |
|
Shamrock Diaries (1985) |
---|
| 1. | Steel River | 2. | Stainsby Girls | 3. | Chisel Hill | 4. | Josephine | 5. | One Golden Rule | 6. | All Summer Long | 7. | Stone | 8. | Shamrock Diaries | 9. | Love Turns To Lies | 10. | Hired Gun |
|
On the Beach (1986) |
---|
| 1. | On the Beach | 2. | Little Blonde Plaits | 3. | Giverny | 4. | Lucky Day | 5. | Just Passing Through | 6. | It`s All Gone | 7. | Hello Friend | 8. | Two Roads | 9. | Light of Hope | 10. | Auf Immer und Ewig | 11. | Freeway | 12. | Bless Them All | 13. | Crack That Mould |
|
Dancing with Strangers (1987) |
---|
| 1. | Joys of Christmas | 2. | I Can`t Dance to That | 3. | Windy Town | 4. | Gonna Buy a Hat | 5. | Curse of the Traveller | 6. | Let`s Dance | 7. | Que Sera | 8. | Josie`s Tune | 9. | Loving You Again | 10. | That Girl of Mine | 11. | September Blue | 12. | I Don`t Care Any More | 13. | Donahue`s Broken Wheel | 14. | Danielle`s Breakfast |
|
New Light Through Old Windows (1988) |
---|
| 1. | Let`s Dance | 2. | Working On It | 3. | Ace of Hearts | 4. | Josephine | 5. | Candles | 6. | On the Beach | 7. | Fool (If You Think It`s Over) | 8. | I Can Hear Your Heartbeat | 9. | Shamrock Diaries | 10. | Stainsby Girls | 11. | Windy Town | 12. | Driving Home for Christmas | 13. | Steel River |
|
The Road to Hell (1989) |
---|
| 1. | The Road to Hell (part 1) | 2. | The Road to Hell (part 2) | 3. | You Must Be Evil | 4. | Texas | 5. | Looking for a Rainbow | 6. | Your Warm and Tender Love | 7. | Daytona | 8. | That`s What They Always Say | 9. | I Just Wanna Be with You | 10. | Tell Me There`s a Heaven |
|
Auberge (1991) |
---|
| 1. | Auberge | 2. | Gone Fishing | 3. | You`re Not A Number | 4. | Heaven | 5. | Set Me Free | 6. | Winter Song | 7. | Red Shoes | 8. | Sing A Song Of Love To Me | 9. | Every Second Counts | 10. | Looking For The Summer | 11. | And You My Love | 12. | The Mention Of Your Name |
|
God's Great Banana Skin (1992) |
---|
| 1. | Nothing to Fear | 2. | Miles Is a Cigarette | 3. | God`s Great Banana Skin | 4. | 90`s Blues | 5. | Too Much Pride | 6. | Boom Boom | 7. | I Ain`t the Fool | 8. | There She Goes | 9. | I`m Ready | 10. | Black Dog | 11. | Soft Top, Hard Shoulder |
|
Espresso Logic (1993) |
---|
| 1. | Espresso Logic | 2. | Red | 3. | Soup of the Day | 4. | Johnny Needs a Fast Car | 5. | Between the Devil and the Deep Blue Sea | 6. | Julia | 7. | Summer Love | 8. | New Way | 9. | Stop | 10. | She Closed Her Eyes |
|
The Best of Chris Rea (1994) |
---|
| 1. | The Road to Hell (part 2) | 2. | Josephine | 3. | Let`s Dance | 4. | Fool (If You Think It`s Over) | 5. | Auberge | 6. | Julia | 7. | Stainsby Girls | 8. | If You Were Me | 9. | On the Beach | 10. | Looking for the Summer | 11. | I Can Hear Your Heartbeat | 12. | You Can Go Your Own Way | 13. | God`s Great Banana Skin | 14. | Winter Song | 15. | Gone Fishing | 16. | Tell Me There`s a Heaven | 17. | Three Little Green Candles |
|
La Passione (1996) |
---|
| 1. | La Passione | 2. | Dov`è II Signore? | 3. | Shirley Do You Own a Ferrari? | 4. | Girl in a Sports Car | 5. | When the Grey Skies Turn to Blue | 6. | Horses | 7. | Olive Oil | 8. | Only to Fly | 9. | You Must Follow | 10. | Disco` La Passione | 11. | Dov`è II Signore? Pt. 2 | 12. | Le Mans |
|
The Blue Cafe (1998) |
---|
| 1. | Square Peg, Round Hole | 2. | Miss Your Kiss | 3. | Shadows of the Big Man | 4. | Where Do We Go from Here | 5. | Since I Found You | 6. | Thinking of You | 7. | As Long as I Have Your Love | 8. | Anyone Quite Like You | 9. | Sweet Summer Day | 10. | Stick by You | 11. | I`m Still Holding On | 12. | The Blue Cafe |
|
The Road to Hell: Part 2 (1999) |
---|
| 1. | Can`t Get Through | 2. | Good Morning | 3. | E | 4. | Last Open Road | 5. | Coming off the Ropes | 6. | Evil No. 2 | 7. | Keep on Dancing | 8. | Marvin | 9. | Firefly | 10. | I`m in My Car | 11. | New Times Square | 12. | The Way You Look Tonight (Japanese Edition) | 13. | Be My Friend (Japanese Edition) | 14. | Driving Home for Christmas (Japanese Edition) |
|
King of the Beach (2000) |
---|
| 1. | King of the Beach | 2. | All Summer Long | 3. | Sail Away | 4. | Still Beautiful | 5. | The Bones of Angels | 6. | Guitar Street | 7. | Who Do You Love | 8. | The Memory of a Good Friend | 9. | Sandwriting | 10. | Tamatave | 11. | God Gave Me an Angel | 12. | Waiting for a Blue Sky | 13. | Mississippi |
|
Stony Road (2002) |
---|
| 1. | Changing Times | 2. | Easy Rider | 3. | Stony Road | 4. | Dancing the Blues Away | 5. | Burning Feet | 6. | Mississippi 2 | 7. | Slow Dance | 8. | When the Good Lord Talked to Jesus | 9. | Heading for the City | 10. | So Lonely | 11. | Someday My Peace Will Come | 12. | The Hustler | 13. | Give That Girl A Diamond |
|
Hofner Blue Notes (2003) |
---|
| 1. | Spy | 2. | Expectations | 3. | Hofner Blue Notes | 4. | Paris in Minneapolis | 5. | São Paulo Blue | 6. | What Became | 7. | Detroit | 8. | Goodnight Joe | 9. | Take the Mingus Train | 10. | Alone | 11. | Saudi Blue | 12. | Kestrel Avenue |
|
The Blue Jukebox (2004) |
---|
| 1. | The Beat Goes On | 2. | Long Is The Time, Hard Is The Road | 3. | Let`s Do It | 4. | Let It Roll | 5. | Steel River Blues | 6. | Somebody Say Amen | 7. | Blue Street | 8. | Monday Morning | 9. | Restless Soul | 10. | What Kind Of Love Is This | 11. | Paint My Jukebox Blue | 12. | Baby Don`t Cry | 13. | Speed |
|
Blue Guitars (2005) |
---|
| 1. | West Africa | 2. | Cry for Home | 3. | The King Who Sold his Own | 4. | White Man Coming | 5. | Where The Blues Come From | 6. | Lord Tell Me It Won`t Be Long | 7. | Work Gang | 8. | Praise The Lord | 9. | Sweet Sunday | 10. | Sing Out The Devil | 11. | Boss Man Cut My Chains |
|