A Dead can Dance nevû kétszemélyes zenei projekt Ausztráliából indult 1981-ben és
egészen 1998-ig több olyan zenemûvet szült, amelyek értéke és hatása
véleményem szerint felbecsülhetetlen.
Minden zenei stílust magában foglaló és a kategóriákat túllépõ mûvészetük
folyamatosan fejlõdött és változott, de varázsát végig megõrizte.
A Dead can Dance alapjául egyrészt a gyönyörû hangú Lisa Gerrard középkori és
népzenébõl merített, olykor spirituális mélységekbe kalauzoló zenei motívumai,
másészt pedig Brendan Perry szintén különleges hangszerelésû, némileg
megszokottabb dalszerkezettel rendelkezõ, direktebb dalai szolgálnak.
A korai idõk alternatív rockzenéjétõl fokozatosan a wave-es, majd a world music felé
haladó együttes valóban mindent kipróbált és kimerített, amit csak lehetett: a
gótikus, sötét és törzsi elemeken kívül népdalokat is feldolgoztak, több session zenész segítségével pedig a legkülönfélébb hangzásokkal kísérleteztek.
Éppen ezért lemezeik között olykor hatalmas stílus- és hangulatbeli differenciák
vannak, mégis mindegyik tipikusan és azonnal felismerhetõen Dead can Dance.
Az Into the Labyrinth az elsõ olyan lemezük, amelyen nem szerepel vendégzenész, az
összes hangszert Perry és Gerrard kezeli.
A két zenész között ekkorra már óriási volt a távolság (mindenféle értelemben):
Brendan Perry ugyanis egy ír folyó közepén található szigetre tette át székhelyét
és stúdióját is, ez pedig a két különbözõ zenei világ még élesebb
elkülönülését eredményezte a lemezen is.
Az elsõ dal, a „Yulunga (Spirit dance)” Lisa Gerrardé lett. Ez a sejtelmesen induló és
Lisa zseniális énekén alapuló dal a késõbb beúszó ütõsöknek köszönhetõen
némileg felpörög, s címéhez méltóan egy furcsa táncra invitál.
Szintén az õ nevéhez köthetõ még a „The Wind That Shakes the Barley” is, ami egy 18.
századi ír ballada feldolgozása Lisa lenyûgözõ elõadásában, valamint az
atmoszférikus „Ariadne” és a folkos-táncos „Saldek”, és a szintén óriási „The
Spider’s Stratagem”, ami szintén borzongatóan csodálatos, s amiben Lisa - mint a
legtöbb esetben - saját érzései és a zene nyelvén énekel.
A kontrasztot minden esetben Brendan Perry dalai adják, amik a folkos elemek mellett
más stílusú zenékbõl is merítenek.
Perry dalaiban van egyfajta ellentmondás: a könnyed és szellõs, olykor pedig
kifejezetten bohókás hangszerelést néha komoly mondanivalóval kombinálja és
kellemes énekhangjával némi melankóliát tesz hozzá.
Ez jellemzõ például a „The Ubiquitous Mr. Lovegrove”-ra, vagy a keserédes „The
Carnival Is Over” címû dalra, de ezeknél is elvontabbak, némileg sötétebbek a lemez
vége felé található dalok, mint a „Tell Me About the Forest” és a csendes, de szépséges „How Fortunate the Man with None”.
És persze itt van a „Towards the Within”, valamint az „Emmeleia” is, amik Perry és
Gerrard közös dalai. Elõbbi egy lüktetõ és tempós szerzemény, keleties
motívumokkal ellátott, táncra kényszerítõ darab, míg utóbbi egy csodálatos duett
hangszerek nélkül.
Az Into the Labyrinth igazi spirituális utazás a zene segítségével, igazi varázslat,
akárcsak az együttes minden egyes munkája. Sajnálatos módon a Dead can Dance
szövetsége az ezt követõ lemezzel (egy késõbbi közös turnét leszámítva) véget ért és a tagok külön folytatták zenei pályafutásukat.
Lisa Gerrard azóta több szólólemezt adott ki és rengeteg filmzenén is dolgozott
(pl. Gladiátor, Bennfentes, Bálnavadász, vagy a Sorstalanság), és Brendan Perry is adott ki szólólemezt.
Nekem mégis inkább közös mûveik tetszenek, ahol egymást kiegészítve, segítve és
támogatva színesebb, változatosabb lemezeket készítettek.
Munkásságuk rengeteg különbözõ stílusokban alkotó zenekarra volt hatással, akik
leginkább zenéjük egyedi atmoszféráját próbálták lemásolni, vagy épp beépíteni saját
világukba - több-kevesebb sikerrel.
http://ekultura.hu/hallgatnivalo/ajanlok/cikk/2008-09-12%2000:00:00/dead-can-dance-into-the-labyrinth-cd
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The Host Of Seraphim (CD, Single, Promo, Dig) (1993) |
---|
| 1. | The Host Of Seraphim | 2. | Yulunga (Spirit Dance) |
|
|
|
|
Sanvean (CD, Maxi, Promo) (1994) |
---|
| 1. | Sanvean |
|
|
|
Untitled (5xCD, Promo + Box) (1994) |
---|
| 1. | Cd I :Dead Can Dance | 2. | Cd II :Spleen And Ideal | 3. | Cd III :Within The Realm Of A Dying Sun | 4. | Cd IV :The Serpent`s Egg | 5. | Cd V : Aion |
|
|
|
Nierika (12", Promo, Red) (1996) |
---|
| 1. | Nierika | 2. | Dedicacé Outò | 3. | The Snake And The Moon |
|
Sambatiki (CD, Maxi) (1996) |
---|
| 1. | Sambatiki |
|
The Snake And The Moon (Single, Maxi) (1996) |
---|
| 1. | The Snake And The Moon (Edit) | 2. | Song Of The Nile |
|
1981-1998 (2001) |
---|
| 1. | 70 track/song |
|
|
|
|
SACD Box Set (Box, Ltd + 8xSACD, Album, RM + SACD, EP, RM) (2008) |
---|
| 1. | Cd I :Dead Can Dance | 2. | Cd II:Garden Of The Arcane Delights ep | 3. | Cd III :Spleen And Ideal | 4. | Cd IV :Within The Realm Of A Dying Sun | 5. | Cd V : The Serpent`s Egg | 6. | Cd VI: Aion | 7. | Cd VII: Into The Labyrinth | 8. | Cd VIII:Toward The Within | 9. | Cd IX :Spiritchaser |
|
A Means Of Escape Recorded in early 1982 at Richmond Recorders, Melbourne. (2009) |
---|
| 1. | A Means Of Escape |
|
LIVE HAPPENINGS I-V (2011/12) (2012) |
---|
| 1. | Part I | 2. | Nierika | 3. | Babylon | 4. | Compassion | 5. | The Ubiquitous Mr. Lovegrove | 6. | Part II | 7. | The Love That Cannot Be | 8. | The Lotus Eaters | 9. | Crescent | 10. | Minus Sanctus | 11. | Part III | 12. | Saltarello | 13. | The Wind That Shakes The Barley | 14. | How Fortunate The Man With None | 15. | Dreams Made Flesh | 16. | Part IV | 17. | I Can See Now | 18. | American Dreaming | 19. | Sanvean | 20. | Rakim | 21. | Part V | 22. | Black Sun | 23. | Salem`s Lot | 24. | Yulunga | 25. | Severance | 26. | Hymn For The Fallen |
|
Anastasis (2012) |
---|
| 1. | Children of the Sun | 2. | Anabasis | 3. | Agape | 4. | Amnesia | 5. | Kiko | 6. | Opium | 7. | Return of the She-King | 8. | All in Good Time |
|
In Concert (2013) |
---|
| 1. | Children of the Sun | 2. | Anabasis | 3. | Rakim | 4. | Kiko | 5. | Lamma Badda | 6. | Agape | 7. | Amnesia | 8. | Sanvean | 9. | Nierika | 10. | Opium | 11. | The Host of Seraphim | 12. | All in Good Time | 13. | Ubiquitous Mr. Lovegrove | 14. | Dreams Made Flesh | 15. | Song to the Siren | 16. | Return of the She-king |
|
Hozzászólások : |
|
Hypothermia
|
2013.01.24. 14:12:57
|
Secondly, the 'Anastasis' World Tour is still continuing to work its way across the globe, with shows currently booked in Australia, Japan and Europe :
03 Feb 2013 - Sydney Opera House, SYDNEY, AUS
04 Feb 2013 - Sydney Opera House, SYDNEY, AUS
06 Feb 2013 - Palais Theatre, MELBOURNE, AUS
09 Feb 2013 - Perth Concert Hall, PERTH, AUS
13 Feb 2013 - Club Quattro, TOKYO, JAPAN
14 Feb 2013 - Club Quattro, TOKYO, JAPAN
17 Feb 2013 - Akaso, OSAKA, JAPAN
25 May 2013 - Primavera Sound, BARCELONA, SPAIN
26 May 2013 - Teatro Circo Price, MADRID, SPAIN
28 May 2013 - Lisbon Coliseu, LISBON, PORTUGAL
02 Jun 2013 - Teatro Romano Di Fiesole, FLORENCE, ITALY
03 Jun 2013 - Kongresshaus, ZURICH, SWITZERLAND
05 Jun 2013 - Auditorium Conciliaione, ROME, ITALY
06 Jun 2013 - Gran Teatro Geox, PADUA, ITALY
09 Jun 2013 - Stade Halle F, VIENNA, AUSTRIA
11 Jun 2013 - Hala Stulecia, WROCLAW, POLAND
12 Jun 2013 - Opera Lesna, SOPOT, POLAND
14 Jun 2013 - Dom Muzyki I Tanca, ZABRZE, POLAND
16 Jun 2013 - Junge Garde, DRESDEN, GERMANY
17 Jun 2013 - Zitadelle, BERLIN, GERMANY
19 Jun 2013 - Stadtpark, HAMBURG, GERMANY
21 Jun 2013 - Amphitheater, GELSENKIRCHEN, GERMANY
22 Jun 2013 - Forest National, BRUSSELS, BELGIUM
24 Jun 2013 - Heineken Music Hall, AMSTERDAM, NETHERLANDS
27 Jun 2013 - Fourviere Nights Festival, LYON, FRANCE
29 Jun 2013 - Festival De Nimes, NIMES, FRANCE
30 Jun 2013 - Le Zenith, PARIS, FRANCE
02 Jul 2013 - The Roundhouse, LONDON, UK |
"A béke - kölcsönös rettegés" |
|
|
|