Umbra et Imago
Gothic Rock, Gothic Metal, Darkwave, Neue Deutsche Härte (NDH)
Önbizalomhiányban sosem szenvedett a Délnyugat-német zenész, aki széles vigyorral hangosztatja szlogenjét: "2006 a Mozart év". És megint szétválasztja a gothic színteret: egyesek szeretik charm-os viselkedését és irónikus egyenességét, mások egyszerûen egy egomán gruftie-nak tartják, aki mûveit csak szexszel tudja eladni. De az önbizalom segít abban, hogy kívûlállóként helyt tudjon állni társadalmunkban. A 90-es évek eleje óta segítette társait a gothic színtéren, nemcsak az együttesével az Umbra Et Imago-val. 1991 – napjainkig
Élete évtizedek óta összekapcsolódik a színtérrel és az Umbra rockos jellegének ellenpontozásaként megszületett a Dracul. De namcsak zenekaraival segíti a szubkultúrát, hanem például a Karlsruhe-i "Kulturruine" klub is neki köszönheti létét. Saját kiadó, piercingstúdió, hangstúdió, és villája az" Opidicum Liatra " bázisként szolgálnak neki, és kiteljesítik ténykedését. És ezek a mûhelyek már pár éve folyamatosan mûködnek, hogy bebizonyítsa a kérkedõknek igenis lehet a semmibõl a csúcsra kerülni óriási erõfeszítéssel. Mozart azonban csak vigyorog és szárazon kommentál: "A sötét birodalom visszavág!" Az hogy ez több mint üres frázis, megmutatják az alábbi sorok, melyek egy kis fényt vetnek Mozartra, eddigi életére és munkásságára...
Hõsünk már 3 évesen zenész akart lenni, karmesterkedett a TV elõtt. Általános iskolában viszont nagy trauma érte, mikor osztálytársai kinevették amiatt, hogy õ a késõbbiekben énekesként szeretne tevékenykedni. Ez a dolog nagyon elkeserítette, hogy elfogadnak olyan szakmákat mint a pilóta vagy a tûzoltó, viszont az énekes csak egy seggfej és álmodozó. Csak a New Wave idõszak elején jött rá igazán mit is akar. Nem a szokásos fejlõdési vonalat választja, ami szerint az énekes egy tribute vagy cover zenekarral kezd, és csak utána alakítja ki saját stílusát. Pontosan tudta mit akar, ez abból is látszik, hogy az elsõ zenésztársai Mode-osok voltak, akik azt szerették volna, ha Mozart is elindul ebbe az irányba. Emberünk viszont más irányba tekintgetett. "Mindig azt szerettem volna csinálni, amit most, és ebben nagyon csökönyös vagyok. Én úgy hiszem, hogy már mindenki gyermekkorában tudja mivel akar foglalkozni!" - nyilatkozta egyik interjújában.
Az iskolák elvégzése után animátorként dolgozott, elõadásokat szervezett, majd jött az elsõ zenekar az ELCTRIC AVANTGARDE, és ez már csak egy lépés volt az UMBRA felé. Ekkor kezdett el foglalkozni a kiadók keresésével, mivel pénzhiányban szenvedett.
"A zenebizniszben mindent autodidakta módon tanul az ember. Állítottam magamnak egy limitet: ha 30 évesen még nincs lemezszerzõdésem, akkor feladom, és 27 évesen jött az elsõ Umbra lemez a "Trauma Sex und Tod" szerzõdéssel, mindennel. A Dracul dolog már ebbõl fejlõdött ki."- mondta szintén egyik interjújában.
Abban az idõben olyan zenekarokkal kezdett az Umbra mint a Goethes Erben, Das Ich vagy a Catastrophe Ballett, akik angol szövegeket is énekeltek, így könnyû volt az azonosulás velük. Frontemberünk azonban nem akart a banda image-éhez olyan dolgokat hozzátenni, amelyek halálcentrikusak, hanem inkább olyan témákat írt, amelyek történeteket mesélnek, hogy a társadalom tükörképévé váljon.
Tudatosult benne a goth szubkultúra lényege,mely szerint ez egy olyan stílus melynek tagjai más életvitelt választottak maguknak, rengeteg dolgot a vallásból merít, és egy olyan stílus melyet annyit szidnak, egy teljesen más szexuális élettel is rendelkezik. Erre találta ki eszközként a SzadoMazo-t, amely dolog számára nem csupán ütlegelés, hanem mûvészet és a kreativitásának kiélését is jelenti, mint szerepjáték pszichológiai háttérrel. Ezután minden oldalról sok támadás érte, rá kellett jönnie arra, hogy az emberek nem olyan toleránsak, mint amilyennek mutatják magukat.
ZENE:
Nos, a zenekar lemezeit tekintve két igen alapvetõ stílusrajegyre bukkanunk. A korai anyagok inkább az elektro vonalat követik, míg a késõbbiek az igazi gothic metál világába kalauzolnak el bennünket. Debütáló lemezük a "TRAUME SEX , UND TOD" 1992-ben látott napvilágot, amit egy évvel késõbb követett az "INFANTILE SPIELE". Ezek a felvételek még az elektro jegyeit hordozzák magukon, a két billentyû egy basszus és ének felállásban készültek.
Az átmenetet az 1994-ben megjelenõ "REMEMBER DITO" adta, amit aztán követett az igazi áttörés az 1995-ben boltokba kerülõ "GEDANKEN EINES VAMPIRES", ami a mai napig egy alaptétel a banda életében. Ez alatt a pár év alatt a zenészek is cserélõdtek, mint ahogy az a késõbbiekben elég solszor elõfordult aztán. Fõleg vendégzenészek és vokalisták szerepeltek a késõbbi lemezeken.
1994-ben kerül az akkor éppen trióra zsugorodott bandába Lutz Demmler basszusgitáros "a második arc" - ahogy mostanában emlegetik, aki mindamellett, hogy most is oszlopos tagja az együttesnek, mellesleg zeneszerzõ, produceri tevékenységet is betölt már hosszú évek óta. Nem is beszélve a stúdiómunkákról. 1996-ban járunk, amikor megjelenik az új kislemez "SEX STATT KRIEG", majd ezt követi még ebben az évben a "MYSTICA SEXUALIS", ami a várakozásokhoz képest nem hoz olyan átütõ sikert, mint az elõzõ LP.
1997-ben ismét egy újabb kislemez érkezik "KEIN GOTT, UND KEINE LIEBE" ami újra nagy sikert arat németföldön, akárcsak az ezt követõ elsõ koncertalbum "THE HARD YEARS" címmel, amit 1998-ban követ a videóváltozata is. A koncertlemez egy kétnapos fesztivál eseményeit és az ott rögzített nótákat dolgozza fel.
1998-ban ismét új koronngal jelentkeznek "MACHINA MUNDI" címmel. Igazi vérbeli gothic metál az album ez, és végre a zenekar is megtalálja a zenei átfedõ stílust, amit az elkövetkezõ években mesteri pontossággal visznek véghez. Végre visszatérnek a gyökerekhez. 1999-ben megint egy mini LP-vel rukkolnak elõ "WEINST DU" címmel, ami különleges darab, hiszen vendégcsapatként a TANZWUT legénysége is közremûködik. Ezt a bravúros felállást még egyszer megismétlik 2001-ben, amikor a "FEUER UND LICHT" kislemez felvételein ismét együtt zenél a két csapat. Ez az összekötõdés mindkét zenekar számára jól jön, nem beszélve a közös fellépésekrõl akár fesztiválokon, akár kisebb klubrendezvényeken. A két mini korong között pedig egy nagylemezzel jelentkeznek 2000-ben ami a "MEA CULPA" címet kapja. Óriási siker a hanganyag Európa szerte, bizonyítja ezt a rengeteg felkérés koncertekre, illetve fesztiválokra. A lemez érdekessége, hogy szerepel rajta egy feldolgozás dal is: Falco "Rock Me Amadeus"-a, amelyet elsöprõ ovációval fogadnak.
2001-ben a "DUNKLE ENERGIE" a soron következõ album, mely igazán sötét tónusura sikerül, ami nem hátrány, sõt kifejezetten elõny a dalok mélységét és szenvedélyességét tekintve. Itt is szerepet kap egy másik feldolgozás: Billy Idol "White Wedding" címû nótája.
Meg kell említeni azonban a bevezetõ részeket is, hiszen Mozart bizony szereti felvezetni az adott albumot egy kis prózai résszel is, mégha kicsit unalmasnak is tûnnek pár ember számára. Például az 1996-os "GEDANKEN EINES VAMPIRES" anyag bevezetõjében Friederich Nietzsche "Túl jón és rosszon" könyvébõl hangzik el egy idézet, a "DUNKLE ENERGIE" albumon a nyitány Offenbarung "Johann kiyilatkoztatása" prózája míg a fináléban Francois Villon "Szegény Louise nyári balladája" novellájából hallhatunk részletet.
Ezen a lemezen már kezd kialakulni az állandó felállás - mint azt tudni lehet, éveken keresztül cserélõdtek a zenészek -, de itt már kezd igazi csapattá érni a banda. 2002-ben újabb videóanyag kerül a boltokba, immár DVD formájában "DIE WELT BRENNT" címmel, ami tartalmaz koncertet, interjúkat, s amelyben a zenekar két oszlopos tagja Mozart és Lutz beszél az egész goth szubkultúráról s a vallásról olyan formában, ahogy azt elõttük még szinte senki sem tette így. Ezen a DVD - n található egy közös interjú Ville Valo-val a HIM frontemberével. Ez az anyag azonban szószerint pusztította a pénzt, abba is akarták hagyni a kiadást-terjesztést, viszont nagyon tetszett a két muzsikusnak amit kihoztak belõle, így maradt minden a régiben. 2004-ben értek az igazi csúcspontra nemcsak a szakma, de a rajongók szerint is. "MEMENTO MORI" címû lemezük igazi gyöngyszemként került be a goth történelembe, sõt külön érdekessége az LP-nek, hogy minden nótához készült videoklip is Gregor Skowronek rendezõ jóvoltából.
Annyira átütõen és erõsen sikerültek a dalok, hogy mindegyikhez forgattak egy kisfilmet, ami aztán CD és DVD formában látott napvilágot. Teljesen új külsõvel rukkoltak elõ, fantasztikus színpadi látvánnyal és showelemekkel fûszerezve, ez mindig is elsõdleges szerepet játszott a banda életében. Aztán 2005-ben jött egy újabb hanghordozó "MOTUS ANIMI" címmel, igaz ez csak feldolgozás nótákat tartalmazott, fõleg az elõzõ évben megjelent anyagból átmixelt formában, de megtalálható rajta egy régi szám is a "MYSTICA SEXUALIS" kiadványról. Ennek a 2005-ös LP-nek is érdekessége, hogy DVD melléklettel bocsátották ki, mégpedig a 2004-es Zillo Fesztiválon rögzített néhány szerzemény található rajta.
Elérkeztünk 2006-hoz, amikor is egy újabb DVD formátum kerül ki a csapat keze alól "IMAGO PICTA" néven, amely egy 2005 január 14-én Drezdában megrendezésre került koncert anyaga, fõleg a "MEMENTO MORI" dalaira épül, de megtalálhatóak rajta régebbi kiadások is. Ezen a DVD-n is vannak plusz dolgok: interjúk rajongókkal, producerekkel, zenészekkel, az Umbra története a két oszlopos tag mesélésében.
AZ ELEKTRONIKUS VÁMPÍR
Meg kell még említeni az Umbra mellett ténykedõ formációt a Dracul-t, mely ide s tova 11 éve létezik. A Dracul abból született, hogy Mozart az elsõ két lemez és a maxi LP kiadása után pereskedett a kiadójával, mert nem érezte jól magát náluk, és el akarta hagyni a társaságot. Egy olyan dolgot szeretett volna csinálni, ami másabb mint az alapzenekara, elektronikusabb, de mégis maradnak benne hagyományos hangszerek is. Így alakult ki a Dracul. Kezdetben nem igazán volt túl nagy érdeklõdés a formáció iránt. A frontemberünket mégis az motiválta, hogy teljesen más dolgokat tudott létrehozni, mint az Umbrával, és tetszett neki ez a fajta munka. Természetesen ebben is nagy segítségére volt zenésztársa Lutz, aki a zeneszerzésben vette ki a részét. Az elsõ botlások és anyagi csõd ellenére ma már 4 lemezzel és egy mini LP-vel büszkélkedhet a "vámpír".
A 2007-es év is koncertekkel és fesztiválokon való részvétellel telik, bár a lipcsei Wave - Gotik-Treffen megmozdulás - amin már több éve részt vesz a csapat -,valahogy kimarad Mozarték életébõl. Az okok nem ismeretesek. Azonban ami az év egyik apropóját adja, az az, hogy a rajongók kezébe kerülhet egy dupla DVD kiadvány "PAST BIZARRE" címmel, amely egy válogatás a zenakar 1993 és 1997 évek közötti tevékenységérõl, és magában foglalja az 1992-es Zillo fesztivál, és az 1994-es "Remember Dito" turné, valamint az 1995-1996-os " Sex Statt Krieg" turné színpadi felvételeit, valamint az 1997-ben megjelent "The Hard Years" hivatalos koncertvideo nótáit. Külön érdekesség, hogy minden élõ felvétel elõtt maga Mozart konferálja fel a soronkövetkezõ filmanyagot egy visszatekintéssel körítve, ahol is beszámolókban vázolja fel a banda történetét, és azt is, hogyan készültek a felvételek. A rendezõ ismét Gregor Skowronek. Az év másik érdekessége, hogy az esztendõ végén, egészen pontosan december 23-án kerül boltokba egy régóta várt hanganyag, sajnos csak egy kislemez formájában, amely a "GOTT WILL ES" nevet viseli. A 6 nótát tartalmazó lemezecske kuriozitása, hogy 3 szerzemény új. A nyitótétel igazán érdekes, bár volt már erre példa az Umbra életében, hogy a frontember hasonló irodalmi dolgokkal indította a lemezeket, ugyanis megint egy Francois Willon írással "A Rossz Nyelvek Balladája" címet viselõ eposzának megzenésített változatával nyit. Ami még említésre méltó a lemezen, az Animals együttes egykori nagy slágere "A Felkelõ nap háza" címû nóta feldolgozása. Azonban az új nagylemez megjelenése még mindig várat magára...
2010: Ebben az évben megtörik a hosszantartó csend a banda háza táján, ugyanis hat évnyi hallgatás után egy vadonatúj studióalbummal rukkol elõ Mozart és zenésztársai.
Elõtte azonban egy kislemez az "OHNE DICH" kerül kiadásra, amelyet május 28.-án foghatják a rajongók a kezükbe, és ezzel egy idõben lehet megtekinteni az ebbõl a nótából készült videoclipet is. Az új album, amely az "OPUS MAGNUS" nevet viseli Július 2.-án érkezik a boltokba szimpla változatban és egy limitált 2000 számú díszdobozos csomagolásban. Az új nóták hangzásvilága egyfajta keveréke a korábban már publikált dalok mondanivalójához, itt is megtalálhatóak a klasszikus hangok, kórusok a goth'n' roll, mély metafizikai és filozófiai munkákkal tarkítva, megfûszerezve dinamikus és elegáns rockhangzással. Az erõsen torzított gitárok, dallamos és akkusztikus akkordok,a vonósok hangszerelése, operai részek, enyhe elektronikus hangulatot idézõ billentyûjáték teszik teljessé az új szerzeményeket. A vokális vonal egy kicsit a "Rammstein" vonalát idézi.Mindezekkel a jelzõkkel együtt az új anyagnak megvan a maga dinamikája, lendületes formája. Személy szerint egy ilyen albumra számítottam, gondolva arra, hogy az elõzõ lemeznek hangzásban bizonyosan lesz folytatása, bár az új komponálásokban kevesebb szó esik az erotikárol, mint ahogy azt már a korábbi kiadványoknál megszokhattuk.Bár mindent leszámítva ismét sikerült egy-két új nótával örömet szerzniük a germán srácoknak. Ami viszont szomorú tény, hogy a frontember Mozart bejelentette, hogy ez lesz a banda utolsó nagylemeze,bár ilyen kiejelntéseket már halhattunk más csapatok részérõl a korábbi években, hátha még várható tõlük új anyag ebben a században. Egy másik változás, a régi gitáros Sören Jordan helyett, akit igazán kedveltem játékstílusa miatt, egy új zenész Sascha Danneberg kezeli ezután a húrokat, és bízvást állíthatom nem csinálja rosszul.A lassan huszadik életévébe lépõ formáció nem tervez nagy koncertturnét az év hátralévõ részében, csak jónéhány városba viszik el az új anyagot, viszont a jövõ év második havában Oroszországba látogatnak, ahol két koncertet is lebonyolítanak majd. Ami biztos, hogy a jubileumi évforduló alkalmából ismét egy képanyag formátum kerül majd kibocsátásra.
Augusztus 27-én egy CD+DVD csomag kerül kiadásra "GEIST IST GEIL" címmel, amely tartalmazza a "MEMENTO MORI" és a "MOTUS ANIMI" lemezeket, a "SWEET GWENDOLINE" maxi lemezt, valamint az "IMAGO PICTA" DVD+CD kiadványokat.
November elején Madeline Le Roy, a csapat háttérvokalistája és egyben Mozart kedvese, egy erotikus falinaptárt dob piacra, amely igen nagy népszerûségnek örvend, és gyorsan fogy a rajongók által.
2011: A zenekar február közepén két koncertet ad Oroszországban, nevezetesen Moszkvában és Szentpéterváron. Május közepén egy vadonatúj kislemezzel rukkol elõ Mozart a "DAVON GEHT DIE WELT NICHT UNTER" címmel, amely kiadványon egyetlen nóta szerepel négyféle átdolgozásban, mint azt a korábbiakban tapasztalhattuk, amikor tavaly kijelentette, hogy több hanghordozó nem kerül ki az együttes háza tájáról, ehhez képest ismét csak cáfolni lehet hõsünk eme kijelentését, sõt! De ezekrõl a dolgokról egy kicsivel késõbb számolok be. Június 10-én ismételten a Lipcsei Treffen Fesztivál vendégei, és az "Agra Halle" csarnokában egy hatalmas koncertet adnak. A csapat idén ünnepli megalakulásának huszadik évfordulóját, és ezen neves eseményt kellõképpen meg is ünneplik. Július 30.-án a karlsruche-i "Crystall Ballroom" falai között egy egész estét betöltõ dupla koncerttel örvendeztetik meg magukat no és persze a mélyen tisztelt publikumot is. A show elsõ része egy akusztikus szettbõl áll, ahol vonósok és vokalisták is kísérik a bandát. Ezen jubileumi koncert sem marad el vendégzenészek közremûködése nélkül. A meghívottak között szerepel Benni Cellin és M. Stolz a "Letzte Instanz" formációból, Ally The Fiddle, Eric Burton, valamint két volt A.S.P. tag Ingo Rönhig és Mathias Ambre. Az est második része pedig a már megszokott gothic rock elemekbõl áll. A rendezvény külön érdekessége és egyben értéke, hogy csak 500 ember láthatja az élõ mûsort a férõhelyek hiánya miatt. Azonban van egy szomorú aktualitása ennek a nagyszabású mûsornak, ugyanis itt játszik utolsó alkalommal Lutz Demmler, akit a "második arc" néven is emlegettek, és aki 17 éven keresztül játszott a bõgõ húrjain, a másik muzsikus pedig Migge Schwarz, aki 10 éven át volt a ritmusfelelõs. Azonban a hab a tortán, hogy a két fellépés végeztével egy hatalmas after partyval ünnepelték ezt a kerek évszámot a "Music Club Factory"-ban. Eme neves eseményekrõl filmfelvétel is készül, melyet majd az év végén lehet megvásárolni egy dupla DVD+CD formájában, amely kiadványok még tartalmaznak különbözõ extra dolgokat is, a címe pedig 20 /Zwanzig/ lesz.
2012: Januárban új tervekkel a zsebében az együttes aláír egy "Kick Management" szerzõdést.
Március 29.-én kezdetét veszi egy Németországi turné sorozat, ahol is egy nagyobb kitérõt szerveznek a fellépések közé és ellátogatnak Bukarestbe, és itt a "The Silver Church Club" vendégeként lépnek fel május 31.-én.
A felállás is módosul ebben az évben, hiszen Miggle /dob/ és Lutz /basszus/, akik még tavaly köszöntek el a fõvámpírtól, helyüket új muzsikusok töltik be, nevezetesen Erwin Schmidt a bõgõnél, Lars Lippa a doboknál látja el funkcióját, de egy második gitáros is helyet kap Sachsa mellett, õ nem más mint Freddy Stürze.
Augusztusban jelenik meg egy új kislemez, melynek érdekessége, hogy csupán 99 darab kerül kibocsátásra, és minden példány külön lesz dedikálva, a régi kiadójuk az SPV lemeztársaság kiadásában, címe "FINAL LAST DREAM", amely egy epikus munka, és ami emlékeztet a banda elsõ dalaira, viszont a szövegvilága már egy teljesen kiforrott formában íródott.
Idõközben a zenekar belekezdett egy új munkába, ami nem más mint egy "Gothic - Vampire - novella", a címe pedig "DIE UNSTERBLICHEN" lesz.
Ez a kiadvány bemutatja kissé eltérõ de nem fiktív módon a vámpírkultúrát és azokat a dolgokat, hogy számos hasonló, a novellában szereplõ elem is fellelhetõ a banda történetében.
"Számos kihívással jár ez a munka, de egyben új távlatokat is ad, amellett, hogy egy könyvrõl van szó, ezt az írást film formájában is szeretnénk elkészíteni majd" - nyilatkozta Mozart.